Followers

Wednesday, February 2, 2011

Selamat Tahun Baru Cina

Assalamualikum semua !!!
Selamat Tahun Baru Cina..Hari ni sha nak membebel pasal raya ni sebab perayaan ni akan disambut esok hari..so update pon ringkas aja.
Tahun Baru Cina adalah perayaan yang disambut oleh bangsa Cina ta kisah di mana sahaja..Apa yang sha tahu, perayaan ini adalah satu permulaan baru bagi kaum tersebut.Aktiviti diorang macam kita sambut Hari Raya dengan saudara mara pulang ke kampung berkumpul dan membuat persediaan dengan mencuci kawasan rumah, bermain mercun dan sebagainya.

Setiap kali perayaan ini disambut, diorang akan hidang makanan biasa. Ada kuih bakul, daging itik, daging salai, sosej dan yang paling penting sekali limau mandarin..sedapnya..Diorang pon ada duit raya, macam kita tapi macam kita kan sarung duit tu macam2 colour, tapi bg kaum diorang merah menjadi kemestian sebab ada diorang ada kepercayaan sendiri iaitu merah melambangkan 'luck' a.k.a nasib baik yang diberikan pada golongan yang belum berkahwin...sha belum kawen..nak jugak..kui3 >.<

Perarakan tarian naga atau singa akan diadakan, dengan kereta berhias yang diiringi bunyi gendang. Lima belas hari selepas perayaan Tahun Baru Cina, perayaan Tahun Baru Cina ditamatkan dengan perayaan Chap Goh Mei.

Tahun ni 2011 adalah tahun ARNAB..hehe..setahu sha tahun ULAR.betul ka??.hehehe...


p/s: Selamat Tahun Baru Cina pada bangsa Cina di merata tempat

0 comments:

Post a Comment